epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Jägaren Svafnes arv

Publicerad 2024-08-27 19:02:27 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Marcus Eiks debutroman heter Jägarens Svafnes arv och är en fantasy som handlar om att finna sig själv, om ansvar och tro och som inspirerats av nordisk mytologi. Här får vi möta Jarund, som är jägare. Jägare dödar gastar som hotar människor.  Jarund är en duktig jägare och i sista uppdraget inför vinteruppehållet så tar han sig an en ung kille, mest för att vara snäll. Men detta möte väcker något i Jarund och han börjar att forska bland de gamla runrullarna på biblioteket. Där upptäcker Jarund en profetia som rent bokstavligt berör honom.
 
 
 
 
Vilken debut! Det är sällan eller aldrig som jag läst en sådan här bok. Språket, karaktärsbeskrivningarna, plotten- allt sitter som ett smäck. Jag är också imponerad av världsbygget. Att skriva fantasy är inte så lätt som man kan tro, för det gäller att göra den värld man skapar autentisk. Det hänger på detaljerna, som jag har sagt tidigare. Eiks världsbygge är väldigt realistiskt och trovärdigt. Det märks att han har läst mycket fantasy för han vet vad som krävs för att få "till det". Jag kan väl tycka att han ska lägga ingenijörsstudierna på hyllan och ägna sig åt att vara författare på heltid. Så pass bra är verkligen Marcus Eiks debutroman. Skriver han så här första gången kan man ju bara tänka sig hur hans kommande böcker blir. En ny Tolkien eller Martin har sett dagens ljus.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela