epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Demon Copperhead

Publicerad 2024-08-21 13:01:02 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Demon Copperhead är en pojke mycket lik den mer berömde David Copperfield. Båda föds till ett liv fyllt med umbäranden och utanförskap. Demon föds på badrumsgolvet medan hans mamma ligger utslagen av alkohol och tabletter, men trots att hans mamma är missbrukare och att mer eller mindre uppfostras och bor hos grannen, så har han och mamman ändå ett slags liv. Det kommer att ändras när mamman gifter om sig. Demons liv blir sedan ett åkande mellan olika fosterhem, där han lär sig att använda sina armbågars mer vassa sida och där en mjukis inte klarar sig länge. I en utsatt tillvaro bär Demon på en dröm, att en gång få se havet. 
 
 
 
"Så fosterhem sköts av företag och vi var (...) produkter.
 
Barbara Kingstower har i sin bok Demon Copperhead skrivit om de utatta, de osynliga, de som lever på samhällets skuggsida. Det är en storslagen roman om livet och allt det rymmer. Hon har skrivit en bok om dessa "produkter", barn som behandlas som skit av vuxenvärlden och måste hitta ett sätt att överleva. Tonen är genomgående dyster, för verkligheten är så för många barn, men hoppet finns där - och så länge det finns liv finns det hopp.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela