epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Theodosia och Osiris stav

Publicerad 2023-05-26 19:22:32 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Andra delen i R.Ls LaFevers bok om Theodosia - Theodosia och Osiris stav - handlar om hur hon upptäcker Osiris stav bland magasinerade museiföremål på sina föräldras Museum för legender och fornminnen. Detta leder till oanade konsekvenser där Kaosormarna är inblandade. Men inte bara det, det verkar som ett hemligt sällskap är ute efter Theodosia. Vad kan de vilja henne? Som om detta inte var nog, så försöker farmor Throckmorton att skaffa en guvernant till Theodosia. Den ena efter den andra kommer för att försöka få “fason” på henne, men det vill inte Theo alls. Så det är många bollar i luften på en gång. Ovanpå allt annat måste ju Theo även hantera uråldrig magi och skydda sina nära och kära.

 

 

Ja, det här är underhållning på högsta nivå, men inte bara det, utan man får faktiskt en dos bildning på köpet, närmare bestämt historisk kunskap och egyptologi. Jag var faktiskt tvungen att googla på vissa saker, för jag blev nyfiken på att veta mer. Författaren har verkligen lyckats att förmedla kunskap på ett roligt sätt. Annars är det ju lätt hänt att fakta blir torrt, men inte här. Fakta och fiktion blandas på ett sådant sätt att det ibland är svårt att veta vad som är vad.

En sak som jag tänkte på är namnen i boken. De är lite udda och skulle passa bra i en Dicken-berättelse. 

Jag gillar Theodosia. Hon är en skärpt tjej, som vågar gå sin egen väg. Hon utmanar könsnormer och samhällets förväntningar och gör det hon tycker om och det är ju egyptologi för hela slanten. 

Jag önskar verkligen att jag hade haft serien om Theodosia att läsa när jag var barn, men som tur är kan dessa böcker avnjutas i vilken ålder som helst! 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela