epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Stina Jackson på Sara Kulturhus

Publicerad 2023-05-02 21:58:00 i Allmänt, Boktips,

Jag har varit på författarsamtal med Stina Jackson på Sara Kulturhus i Skellefteå. Klicka på länken så kommer ni till ett videoklipp. Jackson är från Skellefteå men bor sedan många år i Denver, Colorado. Hon är känd för sina 2 romaner som bägge blev en succé, Silvervägen och Ödesmark. Jackson berättade att hennes tredje bok - som förlaget klassificerar som en roman, till skillnad från de två första som de menade var spänningsromaner - kommer ut i september. Den har titeln Förinta världen ikväll och utspelar sig i USA och i Sverige, närmare bestämt i Skellefteå. Stina Jackson läste ett stycke ur boken och jag blev helt golvad! Vilket språk! Den ska jag absolut läsa, måste läsa! 
 
 
 
Jackson berättade om hur hennes böcker blir till. Det börjar med en bild; kanske av en man som kör längs en väg. Han är djupt sorgsen, lider. Varför lider han? Vad har han varit med om? I arbetet att ta reda på varför han kör längs den där vägen så växer en bok fram. Författarskapet är ett slags detektivarbete. Gällande den nya boken, så såg Jackson framför sig hur en man hittar en kvinna vid en flod. Floden ligger i USA. Varför ligger kvinnan där? Vad gör mannen där?
 
Jackson berättade mer om hur hennes skrivprocess går till, hur det kändes när hennes första bok blev antagen. I klippet berättar hon bl a  om hur det kändes att komma in i de "fina salongerna". Titta på det så får ni veta lite mer om författaren Stina Jackson
 
Vi har många kända författare från Skellefteå; P O Engvist, Torgny Lindgren, Sara Lidman - och nu även Stina Jakcson. De två sista är faktiskt släkt med varandra, fick jag veta nu ikväll! Vilken histnande känsla det måste ha varit för Jackson att vara i sin hemstad och hålla ett författarsamtal på ett Kulturhus som är uppkallad efter hennes släktning och som dessutom är en del av det svenska kulturarvet. En barndomsdröm som gick i uppfyllelse.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela