epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

När bergen sjunger

Publicerad 2023-05-09 12:41:21 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Ngyen Phan Que Mai har skrvit boken Där bergen sjunger som är en oerhörd drabbande berättelse om vad en familj över 3 generationer fick utstå under 3 decennier. En flicka tas om hand av sin mormor medan hennes föräldrar är ute och slåss mot amerikanarna i Vietnamkriget. Mormodern berättar släktens historia, som genomsyras av krig, stridigheter, förföljelser,död och våld. Hemligheter kommer upp till ytan, men kanske är det så att trollen måste komma fram i ljuset för det är först då de spricker. Det är en historia om att inte ge upp, om att omfamma kärleken när den dyker upp, att inse att vi alla är människor oberoende vilken sida vi strider på. 
 
 
 
Vietnams historia blir i den här boken så levande. Detta är ett land som alla hört talas om, men få egentligen vet hur det är där eller hur det har varit. För mig var denna bok en rejäl ögonöppnare. Karaktärerna är så levande, språket så explicit och berättelsen så fortfarande aktuell. Ge inte upp, hoppet är det sista som överger människan och så länge det finns liv så finns det hopp!
 
 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2023-05-11 00:14:05

Den här knockade mig helt. Författarens nyaste bok är också riktigt bra!

Svar: Den senaste har väl inte kommit ut på svenska än, eller har jag missuppfattat det? Jag har tänkt köpa den.
Dhana

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2023-05-11 10:19:26

Den är nyligt släppt! Där askan blommar heter den :)

Svar: Ja just det, nu kommer jag ihåg! Blandade ihop den med en annan bok.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela