epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

De utvalda: Drottningens spion

Publicerad 2023-03-16 15:02:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

I Kristin Cashores serie De utvalda har nu den senaste delen kommit ut, som heter Drottningens spion.Här får vi följa Drottning Bitterblues halvsyster Hava, vars särlingwsgåva är att gömma sig, att folk inte ser henne utan de ser kanske en tunna, en buske eller något annat vardagligt föremål. Detta har räddat livet på henne många gånger, särskilt från hennes och Bitterblues grymma pappa Kung Leck. 
 
 
 
Bitterblue har varit på en diplomatisk resa i Vintervärn, men på vägen dit led hon föll hon överbord och blev sedan räddad av personer som ville kidnappa henne och hålla henne gömd. Hur det gick berättade den förra delen i serien. I Drottningens spion är de på hemväg till Monsea, men mystiska saker sker på fartyget och en del människor kan man inte lita på. Sedan händer en katastrof och det gäller att överleva. Hur långt kan en person pressas innan det brister för den? Hur mycket kan en människa stå ut med innan hon går sönder inuti?
 
Hava är berättarrösten genom hela boken och hon gör det med ett träffsäkert språk och en osentimental syn på livet. Hon har tvingats att lära sig överleva redan som liten flicka, så ingen har visat henne hur världen fungerar och vad man ska göra, så som det naturligt ska vara mellan föräldrar och barn. Hava att fått ta reda på allting själv. Hon funderar mycket på olika saker och är mycket inntelligent, men samtidigt känslomässigt handikappad.
 
Att läsa den här boken är som att komma hem, att le igenkännnade, att gråta tillsammans med Hava, att bli rasande tillsammans med henne. Det känns nästan som om boken handlar om mig och på sätt och vis gör den väl det också, för blir inte läsaren alltid delaktig i en bok som träffar dennes hjärta? Och blir inte en bok fylld av alla dem som läser den?
 
Den här boken är den mest filosofiska av alla i serien och den öppnar upp ens inre så att man ser vad som döljer sig där och den hjäöper en att förstå det man ser.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela