epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Barnvakten

Publicerad 2023-08-24 13:33:50 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Joyce Carol Oates är i högsta grad mycket produktiv, sin höga ålder till trots. Nyligen utkommen på svenska är hennes Barnvaktensom handlar om Hannah. Hannah är gift med Wes och de har två barn. De lever ett stilla förortsliv, men innerst inne är Hannah uttråkad och olycklig. Som kvinna i 70-talets Amerika är hon förvisad till hemmet för att sköta hushållet och uppfostra barnen, medan maken arbetar. Gnistan mellan Hannah och Wes är borta. För Hannah känns det bara som att hon spelar en roll: för barnen är hon mamma, för Wes är hon maka, men hon är inte Hannah för någon. Så plötsligt kommer en mystisk främling in i hennes liv och allt förändras. Hannah får en älskare, Hannah blir sedd, Hannah är någon
 
 
Mikey är en kille som finns i periferin i Hannahs liv och som blir alltmer insyltad i mörka hemligheter. Samtidigt går det en seriemördare lös som av media fått namnet Barnvakten. Alla dessa personers vägar kommer att korsas på ett oväntat sätt.
 
Detta är ingen spännngsroman, ingen deckare. Det är inte brotten som ligger i fokus, utan människorna som berörs av brotten på olika sätt. Romanen är en djuplodning i det inre av människan, en målning av det amerikanska samhället på 70-talet. Det är en starkt berörande roman skrivet på ett knivskarpt språk som skär genom märg och ben och blottlägger ens eget inre lika mycket som de olika karaktärernas. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela