epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Varför sjunker försäljningssiffrorna för kvalitetslitteratur?

Publicerad 2023-04-19 10:46:51 i Allmänt,

Följande inlägg är ett utdrag ur en artikel i Helsingsborgs Dagblad av Oline Stig:

"Visst finns det många intrigdrivna böcker som också har språklig kvalitet – och visst skulle den så kallade kvalitetslitteraturen ibland må bra av ett mer aktivt redaktörskap. Men jag vill ändå hävda att genrelitteraturen bedöms efter andra måttstockar. Och faktum kvarstår att en stor del av de böcker som översvämmar förlagens utgivningslistor är litterärt sett undermåliga och klichébemängda med schematisk handling och grund psykologi. Det betyder inte per automatik att de är mer lättillgängliga. Några gånger, när jag i egenskap av kritiker fått i uppdrag att läsa feelgood-romaner och dussindeckare, har jag slagits av hur trista och faktiskt svårlästa de är och förvånats över att de säljs i massupplagor. Stackars människor som tror att detta är litteratur! Är förlagen verkligen säkra på att de ger läsarna vad de vill ha? Kanske går utvecklingen med lite god vilja att vända.

 

 

 

I en flitigt delad artikel på sociala medier, av den amerikanska kulturjournalisten Ted Gioia, beskrivs den smått fantastiska utvecklingen på bokhandelskedjan Barnes & Noble. För några år sedan var kedjan konkurshotad. Man hade försökt allt: ökad satsning på digitala format, försäljning av leksaker och presentartiklar, caféer och restaurangverksamhet. Inget hjälpte, businessen gick på knäna. Sedan anställde man en ny chef som lyckades vända trenden. Hans enkla recept var att man måste älska det man säljer och bestämde sig för att satsa på – gissa vad – den fysiska boken! Ut med allt skräp och all kringverksamhet, in med tanke och känsla och bokhandelns själva kärna: kärleken till läsningen. Han fick boklådorna att säga upp alla avtal med förlag om bästsäljarlistor och lät i stället de anställda på varje bokhandel själva bestämma vilka böcker som skulle vara extra synliga i affären. Och se: utvecklingen vände som genom ett trollslag. Nu ökar försäljningen med raketfart och nya unika boklådor startas i varje stad.

Det låter som en saga, men jag tror att historien om Barnes & Noble rymmer lärdomar för både förlag och boklådor. Vad skulle hända om man satsade massiv marknadsföring på, låt säga, en ny roman av Inger Edelfeldt? Pröva! Ge de lokala boklådorna fria händer att skylta sina fönster med pallar av Selma Lagerlöf och John le Carré. Släpp ut finlitteraturen från elfenbenstornet och skippa slasklitteraturen. Satsa på böcker ni älskar i stället för dem ni tror att folk vill ha. Det må vara en utopisk tanke men kanske är det dags att sluta undervärdera läsarnas intelligens och litteratursmak." 

Källa

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela