epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Skattkammarön

Publicerad 2023-04-20 13:12:52 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har inte avgett någpt litterärt nyårslöfte i år, men om jag hade gjort det skulle det nog vara att läsa klassiska böcker ur världslitteraturen. En mycket nära och kär vän fick mig att inse att man ju faktiskt måste ha läst vissa böcker om man vill hävda att man är en läsare och att man älskar böcker. Nu har jag avverkat ännu en sådan bok,nämligen Skattkammarön av Robert Luis Stevenson
 
 
 
Unge Jim Hawkins dras in i en skattjakt efter en ökänd sjörövarkapten, men han och hans vänner är inte de enda som letar efter skatten. Livet hänger på en skör tråd i skattjakten och unge Jim svävar många gånger i livsfara. Men han lär sig något också; vad det innebär att vara en hederlig och ärlig människa, vad det innebär att vara lojal mot sina vänner och vad det innebär att stå upp för något man tror på. 
 
Stevenson har verkligen förmågan att skriva en typisk "pojkroman" och man slukar boken som i en munsbit, för så spännande är den att man nästan inte kan släppa den ifrån sig! Språket är gammaldags hövligt och man ser liksom framför sig de olika karaktärerna sitta och "språka". Jane Austen och Charles Dickens skriver också på liknande sätt, så jag antar att det är tidsandan och den tidens samhälle som speglas i böckerna och man förstår verkligen varför dessa författare fortfarande läses. Som sagt, en klassisk bok är tidlös.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela