epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Malibu brinner

Publicerad 2023-04-26 18:38:57 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst Taylor Jenkins Reid senaste bok på svenska, Malibu brinner. Jag var lite tveksam, för jag har läst hennes Evelyn Hugos sju äkta män och blev inte så imponerad, men Malibu brinner överraskar! De 4 kändissyskonen Riva ska ha sin årliga fest dit "alla" kommer, kändisar liksom lokalbor. Men de fyra syskonen bär på hemligheter och under festen kommer dessa upp till ytan. De får konfrontera sådant som de undvikit, men som de inte längre kommer att kunna undvika pga av vad som händer denna legendariska festnatt.
 
 
 
Romanen pendlar mellan då och nu - dels bilden av syskonens uppväxt, hur deras föräldrar möttes, hur deras pappa blev en kändis och hur det förflutna vävs in i nuet under denna fest.Reid prickar rätt med allt: språket, karaktärerna, miljön. Allt sitter som smäck. En rolig sak var att boken inleds med en böljande beskrivning av Malibu, som för tankarna till John Steinbecks Öster om Eden inledning och den storslagna miljöbeskiviningen av Kalifornien. 
 
Boken är lätt att ta till sig och behandlar djupa frågor på ett realistiskt sätt så att man känner igen sig, man lär verkligen känna karaktärerna och de blir så levande för en. Den här boken slukar man ivrigt och lägger ifrån sig med saknad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela