epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Kameliadamen

Publicerad 2023-04-25 22:15:15 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst ännu en klassiker, Alexander Dumas d.y.skrev romanen Kameliadamen, som handlar om om Armand och kurtisanen Marguerite som träffas i Paris och blir blixtförälskade i varandra. Men man kan inte leva på kärlek allena och man får följa deras kamp mot verklighetens krav. Är kurtisaner till sin natur hjärtlösa? Dom älskar ju för pengar och inte av hjärtat. Kan en man som Armand verkligen älska en kvinna som Marguerite? 
 
 
 
Det är rörande att läsa om deras möte, deras kamp för sin kärlek och upplösningen är inte helt oväntad. Språket golvar en med sin enkelhet och ändå skarpa udd. Handlingen är inte en fartfylld berättelse, utan en varsamt berättad kärlekshistoria. Boken är inte tjock, men innehållet väger desto mer.
 
Författaren var son till den äldre Dumas och en av hans många älskarinnor, så kanske fanns det en viss egen erfarenhet i berättelsen. Dumas d.y. fick en fin uppfostran och bestämde sig tidigt för att gå i sin berömde fars fotspår. Han behandlade oftast kvinnan och hennes ställning i samhället i sina böcker och motiven hämtade han från Parislivet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela