epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En av oss

Publicerad 2023-04-18 09:25:41 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Lina Richardsson debuterar med romanen En av oss. Ellies pappa är döende och de flyttar till Hamper för hans hälsas skull, men Ellie gillar det ändå inte. Flytta till en ny stad, där hon inte känner någon. Dante. Laya, Mila och Leon är ett kompisgäng med en stor hemlighet. Så kommer Ellie - en vilsen nykomling - och stör deras fyrsamhet. Alla  dessa 5 ungdomar har ett bagage som de helst inte vill att någon annan ska veta om, men när något allvarligt händer så måste de bestämma sig för om de ska kunna lita på varandra eller inte.
 
 
 
I början verkar detta vara en helt vanlig roman om vänskap, tillit, att vara människa, hantera känslor - men ju längre man läser desto mer inser man att detta inte alls är en "vanlig" roman. Det vilar hela tiden en melankoli över berättelsen. Läsaren märker att staden de 5 ungdomarna bor i rymmer en hemlighet, något är galet, fel. De vuxna i staden är inte som de borde vara. Detta är en relationsroman med inslag av spänning och dystopisk fantasy.
 
Richardsson hanterar språket som ett proffs! Det är en njutning att läsa! Vilken debut! Men dialogerna känns krystade och världsbygget kunde nog ha varit lite mer detaljerat så att man fått bättre grepp om det, fast det kanske kommer i nästa del, av den planerade Hamper-trilogin?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela