epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Min berättelse.Om livet och musiken.

Publicerad 2022-11-23 20:47:46 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Har ni inte hört talas om Nirvana, så vet jag inte vilken sten ni har bott under, samma gäller för Foo Figters. David Grohl spelade trummor i Nirvana och är intiativtagaren till Foo Fighters. Jag har läst hans biografi, som handlar just om hans liv, men främst om musiken och hur den format honom som människa. Tidigt i livet kom musiken in i Davids liv och den upptog snart hela hans värld. Allt annat var som ett bihang till vad som verkligen betydde något. Endast 17 år gammal fick han förfrågan om att bli trummis i bandet Scream och några år senare började David i Nirvana. Efter Kurt Cobains död - som totalt krossade de två återstående medlemmarna i Nirvana - så startade David och några andra Foo Fighters. 
 
 
 
David tar oss med på en resa genom musikens USA. Man får punkhistoria på köpet och en massa namedroping, så att man har boken i ena handen och mobilen med Spotify framme i den andra. Att läsa Min berättelse är som att få en grundlig studie i musikens vara. Jag har inte läst en sådan biografi förut. Den här boken är inte tråkig, tvärtom så lyckas David fånga läsarens intresse hela vägen igenom. Det enda som störde mig var hur självklart han talade om att röka på som om det inte var värre än en cigg. Mycket supande var det också och det fastän han vara ganska ung. 
 
David beskriver sin mamma med stor värme och kärlek, medan pappan inte nämns så ofta. Han tyckte inte om att David hoppade av skolan för att spela i ett band (Scream). 
 
Detta är ett stycke musikhistoria som alla som är intresserade av musik bör läsa!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela