epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bakom fönstret skälver natten

Publicerad 2022-01-27 16:15:19 i Allmänt, Bokrecension, Boktips, Poesi,

Forough Farrokhzad är en av 1900-talets viktigaste och mest lästa iranska poeter. Hon gjorde sig känd som feministisk ikon och som en förnyare av den persiska poesitraditionen, med sina explicita texter och sitt politiska och sociala engagemang. Under sin korta karriär hann hon utkomma med fyra diktsamlingar samt ytterligare en postumt, och regissera den stilbildande dokumentären The house is black, innan hon avled i en bilolycka, 32 år gammal.
 
Jag har läst en ny svensk översättning av Namdar Nasser och redigerad av Helena Boberg, som innehåller ett urval dikter från En annan födelse (1963) och Låt oss tro på begynnelsen av en kall årstid (1973).
 
 
Farrokhzad skriver på ett avskalat språk, med en knivskarp träffsäkerhet skriver hon om livet, vad det är att vara människa, att vara kvinna, att vara älskande. Eller vad sägs om följande dikt?
 
I mörkret
 
I mörkret
ropade jag på dig
Det var tyst
och gardinerna vajade i vinden
 
En stjärna brann
En stjärna föll
En stjärna dog
i den dystra skyn
 
Jag ropade på dig
Jag ropade på dig
 
Hela min tillvaro
var som en kopp mjölk
i mina händer
och månens blå blick
snuddade vid fönsterrutorna
 
En sorgsen sång
steg som rök
upp från syrsornas stad
gled över fönsterrutorna
 
Hela natten lång
var det någon som drog hopplösa andetag
i mitt bröst
Någon ville stiga upp
någon ville ha dig
Två kalla händer
stätte ständigt bort henne
 
Hela natten lång
strilade sorgen ner
från svarta grenar
Någon förlorade sig
någon ropade på dig
och över henne vrältes luften
som en rasande vägg
 
I vinden
i den vandrande vinden
var mitt lilla träd förälskat
 
Var är vindens hus? 
Var är vindens hus?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela