epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En litterär årssammanfattning

Publicerad 2022-12-31 14:04:36 i Allmänt,

Så är ännu ett år till ända. Man har fått nya insikter, gråtit många tårar, skrattat befriande och läst mycket. Vad jag har lagt märke till under året som gått är att jag mer och mer har blivit noga med vad jag läser, Jag kastar mig inte heller över varje bok som ser intresant ut, jag känner inte det där tvånget att läsa allt, utan vill läsa sådant som berör, som är annorlunda, som sticker ut. 
 
Jag går inte efter topplistor utan efter mina känslor och intresse. Att vara annorlunda är absolut inget fel och jag läser därför med nyfunnen glädje de böcker jag faller för, oavsett om det är kända böcker eller inte.
 
 
Pascal Engman är faktiskt en sådan författare. Ja, han skriver spänningslitteratur som är den överlägset populäraste genren, men han gör det på sitt sätt, han sticker ut, Hans böcker är inga dussinböcker som så många andra i den genren. 
 
The Witcher-böckerna är också sådana böcker som sticker ut, som går sin egen väg. Stephen King har ju också sin speciella stil och när han är som bäst så är han bästAndy Weirs böcker tycker jag också om. Och så naturligtvis så har jag definitivt blivit ett sort fan av John Ajvide Lindqvist, hans senaste Skriften i vattnet är bara så bra och visar med vilken skicklighet han utför hantverket, speciellt när man tänker på hur han lyckas med konsttycket att ge en känga till ett visst förlag som nobbade hans version av Mikael Blomkvist och Lisebeth Salander - och detta genom att ta med det refuserade manuset i boken samtidigt som själva boken är en slags version av dessa personer! Vilket konstverk!
 
Ane Riel skrev sin version av Möss och människor och den tyckte jag mycket om! Och Anthony Doerr är också en författare som sticker ut och har sin egen stil. Fackböcker som jag läser har för det mesta en koppling till Ryssland eller Putin och jag har läst några aådana även i år.
 
Ja, det här vara bara några av alla böcker som jag läst i år och som jag fallit pladask för! Jag kan bara hoppas att 2023 kommer att bjuda på lika spännande läsupplevelser!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela