epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Jane Harper x2

Publicerad 2022-08-31 17:29:02 i Allmänt, Bokrecension,

Jag har läst 2 böcker av Jane Harper som är en internationellt hyllad bästsäljande författare. Böckerna jag läst är Hetta och Falska vänner
 
 
 
Hetta handlar om hur Australien drabbas av svår torka, vilket slår hårt mot bönder och farmare. Luke Hadler har en dag fått nog och skjuter sin fru och barn och sist sig själv. Kommissarie Aaron Falk kommer hem till begravningen av sin vän, men något stämmer inte och han börjar att tillsammans med stadens polischef att undersöka vad som verkligen hände med Luka och hans familj. Hemligheter från det förflutna hotar att förstöra allting.
 
 
 
 
Den andra boken jag läst är Falska vänner och den handlar om en företags-kickoff som går fel. 5 kvinnor går ut i vildmarken, men bara 4 återvänder. Vad hände med den 5:e kvinnan? Är det olycka eller mord? Sakta nystas trådarna upp, lager för lager skalas löken av intriger och personliga mellanhavanden. Kommissarie Falk är med även här och ju mer han gräver i vad som hänt, desto mer inser han att kvinnorna inte har berättat allt dom vet.
 
Ingen av böckerna föll mig i smaken. Jo, för all del så började båda böckerna bra, handlingarna i sig var det inget fel på, inte heller karaktärerna - problemet var att storyn körde så sakta att man kan gå snabbare! Vartannat kapitel får man följa vad som föregick kickoffen och vad som hände i vildmarken och i vartannat kapitel får man följa vad som händer i nutid, vad Falk gör. Detta i sig är inte någon dum eller ovanlig uppläggning, men Harper drar ut på det för mycket. I varje kapitel händer det inte så mycket och till slut blir det så segt att man stannar av.
 
Summa sumarum: har nu läst några böcker av Jane Harper och dessa två var de som avgjorde att jag inte kommer att läsa henne något mer. Personkemin stämmer inte helt enkelt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela