epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bokberoendetest

Publicerad 2022-04-21 14:08:12 i Allmänt,

Är du bokberoende? Gör nedanstående test för att få veta. Mätningen är tämligen okomplicerad:  ju fler ”ja-svar” man har, desto mer bokberoende är man. Mitt resultat blev som ni ser 8/8.

 

  1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen? Ja, speciellt om det är en mycket bra och fängslande bok man läser, så "hänger den med" under dagen även om jag för tillfället inte läser.

  2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande? JAAA! Ett liv utan böcker är som en dag utan sol, en barndom utan äventyr, en middag utan mat.

  3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa? Ja, om det är en bok som är alldeles särskilt spännande. Då blir jag frustrerad om jag inte snabbt får veta hur det går.

  4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt? Oh ja, jag har många gånger tagit till ”flykten” till litteraturens värld då livet har varit särskilt jobbigt att leva. 

  5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa? Ja, definitivt. Det finns så oerhört mycket som jag skulle vilja läsa, både skönlitterära verk och facklitteratur men dygnet har trots allt bara 24 timmar, vilket innebär att man måste prioritera. 

  6. Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl börjat? Ja, om boken är riktigt riktigt bra då sträckläser jag den. 

  7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället? Ja! Det beror visserligen på vad det är. Vissa saker måste man ju göra ibland, men i övrigt så får gärna saker stå tillbaka om jag har en bra bok som drar. 

  8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket? Ja visst! När jag var barn fick jag ofta höra att jag skulle "ut och röra på mig" eller "göra någonting vettigt".


 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2022-04-22 21:47:16

Kul test! Lånar det framöver :)

Svar: Vad fick du för resultat, undrar jag lite nyfiket.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela