epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Överlevaren

Publicerad 2021-09-30 13:05:48 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

BEthany Clifts debutroman heter Överlevare. Det är en fantastisk roman, som handlar om en kvinna som blir ensam kvar efter ett virusutbrott som skördar alla liv. Det börjar som en vanlig förkylning i de övre luftvägarna, men inom 6 dagar är man död och döden är inte skonsam. Man plågas av svåra kramper, organkollaps, kräks och skiter ner sig. Viruset kallas för M6D, vilket betyder Maximum 6 Days, att man inte överlever längre än så.
 
Dock har man lärt sig lite av coronapandemin, men mot M6D har människan ingen som helst chans. 
 
 
En ensam kvinna, som hela sitt liv aldrig haft någon egentlig motgång, vars uppväxt och barndom har varit lyckliga, allt varit bra - tills detta sker och hon måste försöka överleva. Hur gör man det? Hur överlever man en apokalyps, när man hör övergivna husdjur tjuta och skälla därför att det inte finns någon som ger dom mat? Hur överlever man att alla ens nära och kära dör medan man själv blirkvar? Hur överlever man när man med fog anar att man är den sista människan kvar i hela landet, kanske i hela världen? Hur skulle man själv reagera?
 
Clift har gjort ett mycket autentiskt stycke apokalypsscenario och har lyckats bra med att få karaktärerna och deras ageranden trovärdiga. I början kunde jag inte riktigt känna sympati med huvudpersonen, men när hon slutade att fjanta runt så blev det bättre. Å andra sidan, om man vet att man är last man standing så måste man kanske få "rasa av" sig? 
 
Detta är i vart fall en mycket läsvärd dystopisk framtidsroman som man kan relatera till eftersom mänskligheten just genomgår en dödlig pandemi. Ett virus kan aldrig botas, bara hejdas...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela