epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Billy Summers

Publicerad 2021-11-30 13:03:23 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Stephen King är ett varumärke som säljer sig själv. Står hans namn på en bok så säljer den. Jag har tidigare sagt flera gånger att jag tycker att hans böcker är något ojämna. King spottar ur sig böcker i en hiskelig takt, men alla håller inte samma höga kvalité. Hans senaste bok, Billy Summers, hör dock till dessa böcker där Stephen King visar upp sig från sin bästa sida. Allt det som gör King så bra finns här: pricksäkra personporträtt, en språklig elegans, en historia med driv, en långsamt uppbyggande spänning och ett cresendo som bara King kan åstadkomma.
 
 
 
Billy Summers är en dekorerad marinsoldat, numera kontraktsmördare som beslutar sig för att lägga av. Bara ett sista jobb - det är bra betalt och pengarna behövs när Billy ska börja om på nytt. Men naturligtivis är jobbet inte enkelt. Det krävs av Billy att han lever undercover i flera månader. Sedan måste han försvinna utan ett spår. Enkelt, det är ju detta han är bra på. Vad kan gå fel? En hel del faktiskt, det kommer Billy att bli varse. Planera kan man alltid göra, men vad säger att planerna går i lås? Sådant kan man inte kontrollera. Så Billy får med andra ord händerna fulla. 
 
King visar upp människans bästa och henne sämsta sidor.: kärlek, vänskap och försoning kontra hat, svek och hämnd. Vad gör en människa god respektive ond? 
 
Sedan är det lite kul att King refererar till sin roman Varsel och hotellet som spelar en huvudroll i den boken. 
 
King briljerar och det är en fröjd att läsa den här boken! 600 sidor känns som ingenting. En bladvändare med andra ord. Läs den!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela