epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Uppdrag Hail Mary

Publicerad 2021-05-04 13:39:11 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Många av er har säkert sett filmen The Martian med Matt Damon i huvudrollen. Kanske ni även vet att den bygger på boken med samma namn, skriven av Andy Weir. Uppföljaren har nu kommit ut och den heter Uppdrag Hail Mary
 
Mänskligheten är hotad av en invasiv art. Det sista hoppet är att ge sig ut i rymden för att försöka hitta orsaken till varför en viss stjärna inte blivit smittad av denna art. Tre personer skickas iväg i ett rymdskepp som heter Hail Mary. Endast Ryland överlever koma-sömnen, så nu vilar mänsklighetens framtid på hans axlar. Men hur ska han kunna hitta ett "botemedel" alldeles ensam ute i rymden? 
 
 
 
Fast om detta vet inte Ryland något. Han vet ingenting, för han kommer inte ens ihåg vem han är när han vaknar upp ur koma-sömnen. 
 
Om ni tyckte om Ensam på Mars kommer ni att älska den här boken, för den är faktiskt bättre! Weir har mognat i sitt författarskap och lyckas med bedriften att överträffa sin egen succédebut. Uppdrag Hail Mary är, trots sina dryga 500 sidor, rena bladvändaren som man har svårt att lägga ifrån sig. 
 
Weirs kännetecken är just hans vetenskapliga utläggningar om det huvudpersonen gör eller måste göra för att överleva; en ensam rymdhjälte som överlever tack vare sin begåvning. Man skulle ju kunna tro att det blir tråkigt med allt vetenskapligt snack, men det blir det inte. Även om jag inte förstår allt, så är det spännande som en thriller och man läser och förundras över hur saker och ting fungerar. Jag har kommit på mig själv med att googla vissa begrepp och företeelser, för man blir nyfiken och vill veta mer, eller försöka förstå. Denna bok är verkligen en sci fi-roman i dess ursprungliga betydelse!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela