epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Outgiven roman av John Steinbeck!

Publicerad 2021-05-31 09:58:02 i Allmänt,

Långt före det att han blev en hyllad författare skrev John Steinbeck tre romaner som aldrig publicerades. Två av dem förstörde han, men den tredje ”Murder at full moon” har överlevt i ett arkiv sedan 1930-talet, skriver The Guardian.

– Det här är en roman som ingen känner till. Det är en hel roman av Steinbeck, det är otroligt, säger professor Gavin Jones vid Stanford Universitet.

Boken skrevs ett årtionde före den berömde ”Vredens druvor” och handlar om ett amerikanskt samhälle i skräck, efter att ett antal mord skett om natten. De undersökande poliserna fruktar att det rör sig om en varulv.

Manuset på 233 sidor finns på Texas universitet i Austin. Boken är helt annorlunda än Steinbecks andra romaner, enligt Gavin, och Steinbeck skrev den också under pseudonymen Peter Pym. Samtidigt finns där samma intresse för våldsam mänsklig förvandling som i Steinbecks övriga verk, enligt Jones.

 

Källa 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela