epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Samtal från en ängel

Publicerad 2021-03-11 11:36:35 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Att läsa Guillaume Musso är som att drabbas av en plötslig och oväntad uppercut. 
 
Jonathan och Madeline stöter bokstavligen talat på varandra på en flygplats. I villervallan förväxlar de varandras mobiler, men upptäcker det inte förrän de är tusen mil från varandra - hon i Paris och han i San Francisco. För båda två tar nyfienheten överhand och de börjar att utforska varandras telefoner i tron att det inte direkt finns något att dölja. Men det finns det visst. Båda bär på hemligheter och nystandet i dessa hemligheter kommer att förvandla deras liv, både var för sig och tillsammans, för det visar sig att de faktiskt har en gemensam beröringspunkt.
 
 
 
Boken började lite så där småmesigt, med lite valhänta dialoger och personbeskrivningar.. Jag beredde mig på en lättläst bok, men efter ett tag visade det sig att berättelsen bar på dolda lager och handlingen tog oväntade vändningar både en och två gånger. Detta är ett skolexempel på en bladvändare! Jag kunde faktiskt inte släppa den ifrån mig utan läste ut den ganska snabbt. När man tror att man greppat saker och ting, kommer en oväntad twiist och ställer allt på ända och man bara måste läsa liiite till för att förstå hur allt hänger ihop - tills man läst ut boken.
 
Musso är en väetablerad författare och har kommit ut med flera framgångsrika böcker, men denna tror jag är den första på svenska. Som tur är så kan vi se fram emot ytterligare böcker av honom, två kommer ut på svenska redan i år. Dom måste jag läsa!
 
Läs mer om boken här
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela