epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Meningen med livet

Publicerad 2021-03-31 13:16:34 i Allmänt,

Litteraturen är en viktig beståndsdel i det mänskliga livet, liksom konst och musik. Genom dessa olika konstarter kan människan uttrycka vad som ibland inte kan låta sig uttryckas på annat sätt. Ens inre liv är ju som bekant inte alltid lätt att sätta ord på, det låter sig bättre göras genom musik, konst, film eller en roman. Men en roman är ju ord, säger du kanske. Förvisso, men då kan man skriva om något ställföreträdande, istället för om en själv - även om litteraturen egentligen alltid handlar om författarens egna livsfunderingar.
 
Kan man finna meningen med livet i litteraturen? Finns det i litteraturen en skatt gömd som berättar hur allting är?
 
 
 
Nej, det tror jag inte. Däremot kan man nog finna mening livet genom litteraturen, för den hjälper oss att öppna våra ögon för vad det mänskliga livet består av, skönheten i det, liksom meningen i det - däremot kanske inte meningen med det (livet). 
 
Vad är det då för mening i livet man kan finna i litteraturen? Jag menar att man kan genom att se hur andra har hanterat livet; både dess toppar och dalar, kan lära sig något nytt, kanske att hantera livet på ett annat sätt än det man redan gjort. Man kanske blir lite hoppfull när man ser att andra kämpat med samma saker som en själv, att man inte är ensam om det, inte konstig och annorlunda. Man får en förståelse för hur olika perioder i ens liv kan vara, så att mn inte blir helt tagen på sängen. Man ser hur andra människor tänker och känner, så man själv blir med vidsynt och har en bättre förförståelse.
 
Och ibland kan litteraturen vara en tillflykt i livet, som ger en mening i livet, som gör livet hanterbart, som är en plats dit man kan fly, när man måste vara där man är.
 
Att läsa är en asocial och isolerad aktivitet, vilket gör att man tvingas möta sig själv. I litteraturen möter man sig själv, igen och igen, därför att att människor varit med om allt tidigare och dessa upplevelser lever vidare i litteraturen, i romaner och poesi och dramer. Ja, man kan finna mening livet med litteratur, men meningen med livet kan man nog bara hitta inom en själv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela