epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Pål Eggert

Publicerad 2021-06-04 17:50:14 i Allmänt,

Pål Eggert är en svensk författare, boendes i Götebrog. Han arbetar som socialarbetare, men är även verksam som skribent.
 
Han romandebuterade med fantasyboken Ars moriendi 1998. Eggerts andra roman, De döda fruktar födelsen, gavs ut av Järnringen 2010.

Pål Eggerts tredje roman Borde vara död var början på en trilogi som gavs ut på Styxx Fantasy 2013. Uppföljaren Dödfödd gavs ut av Swedish Zombie 2017. Döda platser är den tredje delen och utkom på Swedish Zombie november 2019.

I sin gestaltning av skurkföretaget Skark i Borde bara död har Pål Eggert uppgett att han inspirerades av Agneta Enström och Hanna Dahlström som granskade det svenska företaget Skanskas kontroversiella aktiviteter i Latinamerika.

Eggert har även skrivit artiklar och noveller, och både kritik och skönlitteratur i tidskriften Minotauren

Eggerts stil är en slags urban gotisk stil, mixat med folktro och olika slags religioner. Just religion är något som tar stor plats i hans böcker. Eggert är uppvuxen inom Jehovas Vittnen som präglades av ett sektbeteende. Detta är något som hela tiden går igen i skrivandet. Det har även format Eggert som person på ett mycket påtagligt sätt, konstigt vore det väl annars. 

 

Så här svarar Eggert angående varför han skildrar de soicalt utsatta: Romanernas Lundbygården är till exempel en kopia av nedlagda Andersgården som jag arbetade på under ett antal år. Jag hade arbetat med hemlösa i många år och tyckte att den parallellvärld som de lever och verkar i var alldeles för fascinerande för att inte skildras. 

De som ligger utanför samhällets normer har lättare att nå mellan världar, att nå och uppleva andra verkligheter.

Jag kan relatera till Eggerts stränga religiösa uppväxt, för jag är också uppväxt i ett sådant hem, dock inte i Jehovas Vittnen. Liksom han kan jag ibland känna att jag har gått miste om något, saknar något i min erfarenhet av världen och livet. Något som andra har men inte jag. Ens uppfattning om livet och tillvaron blir ju oundvikligen präglad av detta. 

Men Gud hatar ingen - som många s k kristna vill hävda - och inget kan skilja oss från Hans kärlek.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela