epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Från sockerfabriken

Publicerad 2021-06-30 10:40:59 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

I veckan blir det ingen onsdagskrönika eller fredagsförfattare, utan det blir bokrecensioner alla fem dagar. Varför får ni veta på fredag! 
 
Dorothee Elmiger är en för mig hittills okänd schweizisk författare, varav tre böcker kommit ut på svenska. Jag har läst hennes Från sockerfabriken.
 
I en blandning av dagbok, forskningsrapport och essä så skriver författaren - på et svävande, nästan mytiskt språk, Från sockerfabriken är en bok om människans begär. Ibland - kanske oftast - är begäret ödesdigert, ibland av godo. Begär kan lysa upp likaväl som förmörka en människas liv.
 
 
 
En människas liv är en fabrik av begär. Livet skapar begär och begären leder ibland till liv - men i mitt tycke kanske ett väl ytligt liv. Men vad är väl begär om inte just tillfredställande banala?
 
Elmiger är helt klart en Nobelpriskandidat och i framtiden är det inte alls otroligt att man får höra hennes namn ropas upp utanför de där dubbeldörrarna. Äntligen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela