epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Louise Boije af Gennäs

Publicerad 2021-02-26 15:45:19 i Allmänt,

Louise Boije af Gennäs, född 1961, är en svensk författare, journalist och manusförfattare vid TV. Hon växte upp i Bromma tillsammans med sina föräldrar och äldre syster. Louise gick på internatet Lundsbergs skola och tog studenten med toppbetyg från samhällsprogrammet. Efter det flyttade hon utomlands för vidare studier. Boije studerade litteratur och journalistik i USA.

Louise Boije af Gennäs debuterade 1991 med romanen Ta vad man vill ha. Sedan dess har hon utkommit med ytterligare 11 romaner, däribland Stjärnor utan svindel (1996,som sägs beskriva hennes förhållande med författaren Mian Lodalen), Högre än alla himlar (2010), Blå koral (2012) och Folk av en främmande stam (2014). De senaste böckerna är en trilogi som handlar om korruption och rättsröta i Sverige. Artiklarna som är med i romanerna är autentika. Som författare använder hon alltid sitt flicknamn.

 

Utöver sitt hyllade författarskap är Gennäs också verksam som dramatiker. Hon skapade TV-serien Rederiet och Nya Tider och hennes pjäser Bestseller och Kvinna klädd i solen har spelats på Dramaten och Stockholms Stadsteater. 

Svensk nutidshistoria är full av rättsskandaler, gåtor och ouppklarade affärer som fortfarande inte är åtgärdade. Gennäs har sagt att hon inte vill skriva någon "torr" faktabok (sakprosa). Hon tycker det är intressant hur människor kan manipuleras och därför har hon valt att – liksom Jan Guillou gör när han skildrar 1900-talet i romanserien om släkten Lauritzen – kombinera fiktion med autentiskt material. 

Louise Boije af Gennäs säger att när hon skriver upprättar hon ett slags kontrakt med sina läsare. Bland annat ska hon plantera kommande utveckling tidigt i historien för att löpande uppdatera denna och skapa en känsla av tillfredsställelse när pusselbitarna så småningom faller på plats. 

Boije af Gennäs har tidigare varit gift med Peter Voors, dåvarande partisekreterare i Ny demokrati. Sedan 1999 är Boije af Gennäs gift med Carl-Erik Lagercrantz, och har tillsammans med honom två barn-

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela