epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Upplaga och utgåva

Publicerad 2021-04-12 14:33:05 i Allmänt,

En upplaga är det antal exemplar som en bok trycks i vid samma tillfälle. ”Vi trycker en första upplaga på 2 000 ex”, kan förläggaren säga. Första upplagan innebär med andra ord den första tryckningen, andra upplagan den andra tryckningen och så vidare. Många böcker trycks bara i en enda upplaga, medan vissa trycks om flera gånger (för att efterfrågan är stor och de säljer slut). När man pratar om att göra ett nytryck eller ett tilltryck, innebär det alltså att trycka en ny upplaga.

En utgåva innefattar alla upplagor av ett verk med oförändrat innehåll. Flera tryckningar av samma innehåll ingår i en enda utgåva. För att en bok ska ges ut i så kallad ny utgåva ska det ha skett märkbara förändringar, till exempel en omarbetning eller ett nytt omslag. Enbart mindre justeringar av korrekturfel räcker inte för att verket ska räknas som en ny utgåva. Varje ny utgåva behöver ett nytt ISBN.

Det kan också vara formen som förändras och som gör verket till en ny utgåva. Till exempel kan samma innehåll ges ut som inbunden bok, pocketbok, ljudbok och ebok. Alla dessa är olika utgåvor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela