epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den hemliga trädgården

Publicerad 2021-04-08 12:42:39 i Allmänt, Bokrecension,

Jag har läst Linda Chapmans version modererade version av Frances Hodgon Burnetts Den hemliga trädgården. Jag vet inte hur nära orginalet denna version är, men den handlar i alla fall om flickan Mary, som blir föräldralös och skickas från Indien till sin morbror i England. Det blir en svår omställning för henne. Det är inte bara klimatet som är ogästvänligt utan även människorna. Mary hittar en pojke på tredje våningen som ligger sjuk i en säng. Hon hittar även en undangömd och hemlig trädgård, som visar sig ha magiska krafter. Men kan trädgården även hjälpa Mary att få ett hem, en familj och någon som älskar henne?
 
 
 
Åh, vad jag skulle har älskat den här boken när jag var yngre - ja, jag älskar den ju nu som vuxen också förstås, men vilken läsupplevelse det hade varit för mitt 10-åriga jag. Den hemliga trädgården tillhör klassikerna inom barnlitteraturen och jag förstår varför. Boken har en tidlös charm, som fångar en oavsett ålder, var man bor eller vilken tidsperiod man lever i (boken kom ut första gången 1909). En sådan gränslös roman är också ett tecken på en litterär klassiker. Har du inte läst den så kan jag bara gratulera dig till en kommande fantastisk läsupplevelse! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela