epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bombmannens testamente

Publicerad 2020-09-01 08:12:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

I dessa dagar då Palmeutredningen lagts ner eftersom man "funnit" vem gärningsmannen är, kan det kanske kännas konstigt eller rent av fel att läsa en bok om en annan gärningsman, eller i vart fall om händelserna som ledde fram till Palme-mordet. Jag tänker på Ebervalls och Samuelsons bok Bombmannens testamente. 
 
 
En alldeles vanlig man, en medelsvensson med villa och sommarstuga, fru och två barn. Ett helt vanligt liv, men som plötsligt ställs på ända av en felaktig skatteskuld, en felaktig misstanke om ett bombdåd - sen blir livet för denne medelsvensson mer och mer kaotiskt, mer och mer insnärjt i missförstånd, i oturlig byråkratiska krumbukter. 
 
Lars Tingström blev Bombmannen med hela svenska folket. I denna bok får man den tragiska bakgrunden till hur det blev så. Språket är enkelt men eggande, bitvis även torrt humoristiskt. Man fångas av berättelsen och det är svårt att inte tycka synd om Tingström, liksom att känna sympati för hans medkumpaner som Hyttinen och Christer Petterson (ja, precis den Christer Petterson!).
 
Bombmannens testamente är en berättelse om maktmissbruk, om hur utsatt den enskilde individen är gentemot staten, det är också en berättelse om hur en individ kan gå från vanlig och osynlig till ovanlig och högst synlig. Inte ens sin egen död fick Tingström ha kontroll över. 
 
Vill ni läsande en gripande och skakande nutidshistoria så rekommenderar jag denna bok å det varmaste.
 
Ni kan köpa boken här
 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2020-09-01 13:36:30

Tycker verkligen om deras böcker!

Svar: Ja, den här gillade jag skarpt så det kanske blir en till av dom!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela