epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Jhumpa Lahiri

Publicerad 2020-05-29 02:10:28 i Allmänt,

Jhumpa Lahiri, född som Nilanjana Sudeshna Lahiri 11 juli 1967 i London, uppväxt i Rhode Island, USA, är en amerikansk författare av bengalisk härkomst. Hennes egentliga förnamn (födelsenamn) är Nilanjana Sudeshna men hon har från familjens sida alltid gått under smeknamnet Jhumpa. I Boston tog Jhumpa examen i engelska, kreativt skrivande och litteraturvetenskap och disputerade på en avhandling om renässansen. Hon har också undervisat i kreativt skrivande.

 

Jhumpa Lahiri bodde i Brooklyn, New York med sin man och två barn till och med 2012, men därefter flyttade de till Rom. 2010 blev hon utsedd av Barack Obama till medlem av the President's Committee on the Arts and Humanities.

Lahiri har rest mycket i Indien och har genom sin familj starka band dit. I intervjuer har hon uttalat sig om sin känsla av rotlöshet, av att inte riktigt höra hemma någonstans. Ett återkommande tema i Lahiris författarskap är utländska akademiker, boende i USA, men marginaliserade i samhället. I synnerhet fokuserar hon mycket på andra generationens indier boende i USA.  Lahiri vann år 2000 Pulitzerpriset för skönlitteratur för boken Den indiske tolkenI väntan på ett namn blev 2006 filmatiserad under originaltitel The Namesake i regi av Mira Nair och med Kal Penn i huvudrollen. 

Jag har läst Lahiris två romaner samt en av hennes novelsamlingar. Hennes stil är enkelt och sakligt med ett väl anpassat språk. Jag tycker att Lahiri har en förmåga att synliggöra kluvenheten som kan uppstå om man har två kulturer att förhålla sig till. På ett mycket trovärdigt sätt så skildrar hon denna dubbla identitet och vad den får för konsekvenser.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela