epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Dotter saknad

Publicerad 2020-06-25 13:38:56 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Även om man inte läst böckerna så känner man till Anna Janssons Maria Wern, för man har högst troligt sett filmerna som bygger på Janssons böcker. Nu har författarinnan börjat på en ny deckarserie,som handlar om Kristoffer Bark. Den första boken heter Dotter saknad och handlar om kriminalinspektör Barks sökande efter sin försvunna dotter. Dottern försvann på sin möhippa för fem år sedan och allt sedan dess har Bark letat överallt, frågat ut precis alla personer runtomkring så till den grad att han har kommit att omtalats som den galna polisen. I denna veva får Bark ansvar för ett cold case-fall med stora likheter med försvinnandet av hans dotter och det blir nästan omöjligt för honom att hålla privatlivet skiljt från arbetet. Till råga på allt kräver hans chef att Bark börjar i terapi för att tygla sina vredesutbrott. 
 
 
 
Boken handlar om hur arv och miljö kan spela in för hur ens liv blir, vilka skyddsmekanismer som man tar till när verkligheten blir outhärdlig. Det handlar också om bandet mellan förälder och barn och vad som händer när detta bryts.
 
Jag har gillat böckerna om Maria Wern, men detta är faktiskt snäppet bättre! Intrigen, språket, karaktärsbeskrivningarna, humorn - allt stämmer, är trovärldigt, fastnar. Det är inte ofta man stöter på sådana härhelgjutna deckare, lite mer "gammaldags", den stilen som jag tycker om - inte som det är mest nu för tiden, s k spännigsromaner, inte riktiga deckare av det gamla snittet. 
 
Spänningen hålls vid liv ända till slutet, som kommer med en oväntad upplösning som gör att man inte förrän de sista sidorna vet vem som är den skyldige. Ett fantastiskt upplägg! Läs den!
 
Du kan köpa boken här

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela