epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Resan till mörkret

Publicerad 2020-07-14 09:27:19 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Uppföljaren till Andrej Djakovs Resan till ljuset heter Resan till mörkret.
 
I denna får vi följa när Taran ska undersöka vem det är som har detonerat en atombomb på två öar i Finska viken. Där kunde människan leva uppe på ytan, där var allt som det varit förr, frisk luft och vatten, ingen strålning. En del människor från metron hade flyttat dit. Men nu är denna bosättning utplånad. De enda överlevande är några sjömän på en flytande plattform och dessa är ute efter hämnd. De ställer ett ultimatum till metrons invånare och hotar dom med senapsgas. Taran får i uppdrag att undersöka vem eller vilka som är skyldiga till terrordådet.
 
Men samtidigt försvinner Tarans styvson Gleb, så han har fullt upp att balansera dessa två saker. Gleb å sin sida har ett eget äventyr, som så småningom sammanfaller med hans styvfars.
 
 
Det är mycket action i boken, man får också se människans bästa liksom sämsta sidor. Vad är egentligen civilisation och vad gör den med en människa? Vad händer om en civilisation utplånas, blir vi djuriska? Sådana frågor ställer denna bok och det får en verkligen att tänka efter.
 
Denna bok är mognare i sättet att skriva och berätta, men jag gillade på ett sätt de stapplande försöken i förra boken. Fast det är ju jag. Denna bok är m a o helt underbart jättebra! En värdig uppföljare, vars slut bäddar för ännu en bok i serien. Den ser jag fram emot att läsa om den kommer!
 
Du kan köpa boken här 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela