epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Magic Love Pixie

Publicerad 2020-01-14 18:19:00 i Allmänt, Bokrecension,

Sofia Stenströms debutroman heter Magic Love Pixie (Norstedts, 2020). Det handlar om Nadja som växer upp med en mamma som lever i sin egen lilla värld, men älskar sin dotter jättemycket. Mormor säger att de är spiritister och dukar åt morfar fastän han är död. Nadjas bästa vän heter Angelica och bor granne med Nadja. Nadja växer upp, jobbar extra, träffar en karl som skulle kunna vara hennes pappa och som kallas för Demonen. Män är mystiska väsen tycker Nadja, men kastar sig obetänkligt in i relationen.
 
Källa: Norstedts.se 
 
Svenska författare tycker jag ibland har en viss stil och Sofia Stenström är ett skolboksexempel på denna stil tycker jag; ett lågmält språk, raka berättelser som inte väjer för det tunga och svåra - men också skrivet i ett sammanhang som jag inte riktigt tycker om. Kanske är det stämningen, atmossfären, men jag tycker inte om det. Jo, jag vet att hon har blivit hyllad för sina andra böcker (poesi) och översättningsarbeten (Fallada och Jelinek) men för mig är Stenström för...modern. Hon skriver om viktiga saker på ett sådant sätt att jag inte kan ta det på allvar. Jag vet inte vad det är och jag kan inte förklara mig bättre än så.
 
Men gillar man modern, samtida, nationell litteratur ska man absolut läsa denna bok!
 
Läs mer om boken här

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela