epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Litterärt nyårslöfte 2021

Publicerad 2020-12-30 16:39:18 i Allmänt,

Så är ytterligare ett år till ända - och vilket år sedan! Inte sedan spanska sjukans dagar 1918, då 38 000 svenskar dog har vi sett något liknande. Hela världen trippar på tårna och man törs inte ens harkla sig offentligt, än mindre nysa och hosta. 
 
Litterärt sett har detta året fört med sig andra slags utmaningar än karantän, handsprit och avståndshållande. Jag hade satt som mål att läsa mer fantasy, vilket jag också har gjort. Det är verkligen spännande att våga sig in på andra domäner än de man vanligtvis är på litterärt sett. Att gå utanför sin bekvämlighetszon så att säga. Man får vara med om läsupplevelser man annars inte skulle ha erfarit - och då menar jag inte bara de bra läsupplevelserna utan även de mindra bra och rent tråkiga läsupplevelserna kan faktiskt lära en något. Man ser sina egna gränser, vart ens tålamod tar slut, hur ens uthållighet är; man kan upptäcka att en dålig bok helt plötsligt kan bli bra om man inte låser sig fast vid en särskild utgångspunkt, om man kan vara uthållig nog att vänta tills boken öppnar sig som blomman öppnar sig för solen. Det har varit en nyttig erfarenhet. 
 
 
Man upptäcker också hur många författare som går under radarn, så att säga. De stora framgångsrika författarna är bara toppen på ett isberg. Större delen finns under ytan och där kan man hitta skatter gömda i djupet.
 
Vad ska man då ha ett litterärt nyårslöfte till? Ja, det undrade jag också för några år sedan. Men sedan så tänkte jag att jag skulle prova och jag upptäckte att litterära nyårslöften kan vara spännande, oförutsägbara, målinriktade och...och...alldeles underbara! 
 
Mitt litterära nyårslöfte för 2021 ska vara följande: Att läsa om böcker som jag har tyckt om och som står i min hylla. Det var längesedan jag läste om en bok. De senaste åren har jag haft fullt upp med att läsa recensionsexemplar så jag har inte hunnit läsa om böcker jag tyckt mycket om och som varit stora läsupplevelser för mig. Det tänkte jag det skulle bli ändring på nu. I och med corona har utskicken av recensionsexemplar minskat eftersom många arbetar hemifrån, så kanske jag kan få tid till att läsa om några böcker. Jag vill inte säga vilka böcker eller hur många jag ska läsa, för som sagt det är svårt att veta när jag kan klämma in dessa mellan mina recensionsexemplar. Men det finns åtminstone några stycken som jag tänker på och som jag ska försöka läsa om. Fast jag vet att ett år går fort, man tycker att man har så mycket tid på sig, men pang säger det och så är det jul och nyår igen. 
 
Ja, okej. Jag berättar väl då. Delia Owens Där kräftorna sjunger vill jag absolut läsa om! Kanske också nån av Ken Follets böcker i Katedralserien. Sedan vet jag inte mer så här på rak arm. Möjligtvis Ett litet liv men det är ju ingen bok man snabbläser direkt. Fast den är så bra så jag kanske inte kan hålla mig ifrån den. 
 
Men jag har många böcker i hyllorna och dygnet har bara 24 timmar. Det är alldeles för lite. 
 
Gott Nytt År!
 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2021-01-01 16:56:16

Gott nytt år!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela