epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Härskarna i Kreml

Publicerad 2020-04-28 14:52:20 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

"Den som i Ryssland inte känner sorg över Sovjetunionens kollaps har inget hjärta. Den som tror att Sovjetunionen kan återställas har ingen hjärna." Så sa Putin för drygt 10 år sedan och även om hans nostalgi för den forna Sovjetmakten präglade honom, liksom bitterheten att degraderas från sin stormaktsroll, så verkade han ändå inse att den ryska björnens klor inte längre var lika vassa. Fast det var då - och då var västvärlden i en djup kris och Ryssland såg sin chans till att, om än inte återställa sin forna maktpositionså i vart fall stärka den väsentligt. Hur situationen är nu i Ryssland vet vi och skulle vi applicera Putins uttalande på dagens situation så skulle vi kunna konstatera att hans forna jag säger om sitt nutida jag, att denne inte har någon hjärna.
 
 
 
Härskarna i Kreml av Örjan Berner (Bonnier, 2014) är en skildring av en stormakts fall och de personerna i maktens toppar det handlade om. Berner var Sveriges ambassadör 1989-1994 och hade dessförinnan arbetat på svenska beskickningar runt om i världen, även på den svenska beskickningen i Moskva under tidigt 70-tal. Med andra ord har han genuina insikter och kunskaper och jag förväntade mig mer av boken. Genomgången och analysen av Gorbatjov och Jeltsin är noggran, vilket givetvis har att göra med att Berner då var aktiv diplomat. Redogörelsen för Putins år vid makten är tunn, vilket förmodligen har sin förklaring i att Berner inte längre var kvar i Ryssland som diplomat. Jag kan ändå tycka att han, med den erfarenhet och kunskap han har, hade kunnat göra en betydligt längre analys för tiden efter Jeltsin.
 
Ovanstående kritik är dock det enda negativa med boken. I övrigt njöt jag av skildringen som Berner på ett högt stående språk redogjorde för. Dock ska sägas att vill man ha en mer vetenskaplig genomgång ska man läsa andra böcker än denna. Jag skulle kalla denna bok för populärvetenskaplig skriven på diplomatsvenska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela