epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsning pågår, del 1

Publicerad 2019-09-30 18:55:00 i Allmänt,

Nu börjar jag en ny serie här på bloggen! Den heter Läsning pågår och kommer att handla om vad vanliga människor läser, vad de tycker om litteratur, varför de läser, etc. Ett samtal om kärleken till böcker helt enkelt! Först ut är Birgitta Johansson.

 

1. Var du ett läsande barn?

I högsta grad. Från jag var mycket liten fanns det alltid böcker runt mig. Lärde favoriterna utantill... Längtade efter att lära mig att läsa. Fick mycket böcker. Var mycket på bibliotek. Från jag lärde läsa har jag alltid läst kopiösa mängder.

 

 

2. Varför läser du? 

För det är ett underbart sätt att fördriva tiden. Av ren nyfikenhet. Att lära mig något nytt eller lära mera. Eller utmana mig att läsa något någon annan utmanat mig på! Att få en kick av att läsa något jag aldrig trodde jag skulle klara av.

 

3. Varför tycker du att man ska läsa?

För att det stimulerar hjärnan och det egna intellektet. För att det ger en kick, glädje och personlig tillfredställelse.

 

4. Vilken typ av böcker läser du?

Är allätare! Men allra mest blir det deckare och romaner.

 

5. Vilka favoritförfattare- och/eller böcker har du?

Finns så många jag tycker om och följer. Men favoriter? Jo, jag har det. Eyvind Johnson, Sjöwall och Wahlöö, Karin Fossum, Lars Saabye Christensen m fl.

 

6. Beskriv ett läsminne!

”Soldat med brutet gevär” av Vilhelm Moberg. Starkast är huvudpersonens konfirmation. Pojken som bli man får en ny kostym, men mor har inte råd och köpa finskor. Så mor får stanna hemma och sonen konfirmeras i hennes finkängor. När konfirmanderna ska ta nattvarden och faller på knä vid altaret ser ALLA vad han har på fötterna! Moberg skildrar fattigdom när den blir som mest förnedrande och synlig för alla andra. Han kunde skrivit om min mormor, morfar eller farfar för de växte upp med den fattigdomen.

Jag känner mig priviligerad som lever i en tid när det finns så många möjligheter att läsa och lyssna på böcker. Att man inte bara är hänvisad till bokhandel och bibliotek. Jag läser böcker på svenska, engelska, norska och danska. Det är mycket berikande. Att i vuxen ålder lära sig ett nytt språk, även om det är mycket likt svenska har stimulerat mig. Jag läser mycket norska romaner och deckare plus annat. Provar att få med mig klassiska norska författare. Är stolt av att jag läst något av alla tre norska nobelpristagarna, t ex.

Sedan jag var 16 har jag haft mitt eget ”nördprojekt” att läsa minst en bok av alla nobelpristagarna i litteratur. Har på 38 år läst drygt 50 författare av 109 pristagare! Prövar och följa nya och gamla författare från Afrika, Asien, Oceanien och Sydamerika. Önskar jag kunde fler språk och hade mycket mer tid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela