epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Ett amerikanskt äktenskap

Publicerad 2019-09-19 17:56:23 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Barack Obama sa om Tayari Jones roman Ett amerikanskt äktenskap (Forum förlag, 2019) att den var ”Rörande.” och jag förstår precis vad han menar med det.
 
Roy och Celestial representerar bilden av det nya svarta Södern, de är svarta, unga, relativt nygifta och framgångsrika - tills den dag då Roys åtalas för en våldtäkt och hamnar i fängelse med en strafftid på 12 år. Kan deras kärlek överleva så länge? Vad är egentligen ”sann” kärlek? Så blir plötsligt Roy frigiven efter knappt halva tiden och återvänder till sitt och Celestials hus - men är det fortfarande hans hem
 
 
 
Romanen ställer frågan vad som är ett äktenskaps fundament, vad som är kärlek och hur omständigheter kan förändra en person, så att den man älskade innan kanske inte längre finns. Det är en rörande skildring av ett äktenskap i kris, hur det sakteliga rör sig mot ett stup där, om man faller, inte klarar sig. Man ser hur bristen på kommunikationsförmåga, att nå fram, leder till skeenden som kanske inte hade varit oundvikliga ändå, men det får man ju aldrig veta. Vad är kärlek? Att kämpa även när det är lönlöst? Att låta den man älskar gå sin väg om det är det den vill? Att vara lojal? Man ser allt detta hos Roy och Celestial och man vill gråta, för det är så rörande att se tingens oundviklighet.
 
Jag funderade på titeln; är det något speciellt med just ett amerikanskt äktenskap? Ja, kanske i den bemärkelsen att USA med sin slavhistoria fortfarande gör så stor skillnad på hudfärg, det står t o m på födelseattesten. Svarta har oftast lägre utbildning, social rörlighet, sämre ekonomi och högre grad av kriminalitet. Hade Roy och Celestial varit vita hade (kanske) inte Roy hamnat i fängelset, därför att fördomarna i samhället ledde till att han hamnade där, att juryn avskydde honom, liksom domaren och åklagaren. Även bland svarta är färgen avgörande, beroende på vilken nyans av mörkt huden är.
 
Ibland blir jag arg på huvudpersonerna, de beter sig barnsligt, idiotiskt, allmänt irrationellt i mitt tycke, men kanske beror det på de kulturskillnader jag skrev om ovan? Romanen är i alla fall en enorm läsupplevelse som jag hoppas fler kommer att upptäcka!

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2019-09-19 20:53:55

Jag hörde om den här senast idag på en podcast och vill nog läsa den!

Svar: Du kommer inte att ångra dig!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela