epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Se mig falla

Publicerad 2019-06-07 21:32:48 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Mons Kallentoft har skrivit en bok om det värsta som kan hända en förälder, att förlora ett barn. Romanen heter Se mig falla (Bokförlaget Forum, 2019) och handlar om Tim och Rebecca. Deras dotter Emme försvinner vid en semesterresa till Mallorca och Tim lovar sig själv och Emme att aldrig sluta leta efter henne. Detta förstör Tims och Rebeccas äktenskap och Tim bosätter sig i Palma och arbetar som privatdetektiv, för att kunna försörja sig medan han letar efter Emme.
 
 
När Tim så får ett uppdrag att undersöka en eventuell otrohetsaffär, leder det till att spåren efter hans försvunna dotter aktualiseras. Lever Emme fortfarande efter 3 år? Vad hände? Och varför?
 
Kallentoft har gett sig ut på delvis nya marker och det gör han med bravur. På ett poetiskt och inkännande språk berättas en svart historia som handlar om korruption och girighet, om männsikans sämsta sidor, men också om kärlek som går utanför en själv och om hopp och försoning.
 
Se mig falla är inte en typisk spänningsroman. Den går in på djupet, under huden och känns nästan som en dokumentär berättad av en pappa som vägrar ge upp. Det är när man läser sådant här, som man ibland kan undra varför Gud skapade oss människor, med all den ondska som vi orsakar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela