epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författares topplista, del 1

Publicerad 2019-01-07 16:01:00 i Allmänt, Boktips,

Med detta inlägg startas en ny serie här på bloggen, där olika författare rekommenderar sina favoritböcker. Först ut är A R Yngve som har publicerat ett tiotal romaner, noveller och serier på både svenska och engelska, samt även producerat dataspel. Han rekommenderar följande böcker:
 
 
- Douglas Adams: LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN-trilogin.
Väldigt rolig bokserie om några figurer som irrar omkring i ett absurt universum sökande efter mening. Mycket av humorn består i satirisera mänskligt beteende via rymdvarelser - Vogonerna är en kosmisk version av stelbenta byråkrater, Restaurangen vid Slutet av Universum är det ultimata "hippa utestället", etc.
 
- René Goscinny: ASTERIX-böckerna.
Serien var som bäst medan Goscinny skrev den. Mina favoritalbum i serien, "Gudarnas hemvist", "Asterix och vikingarna", "Asterix och tvedräkten", och "Asterix och spåmannen" är enormt dråpliga -- och läsaren känner igen i samtiden vad som beskrivs som antiken.
 
- Tove Jansson: MUMINTROLLET PÅ KOMETJAKT / KOMETEN KOMMER.
En fantastiskt "vuxen" barnbok om en hotande världens undergång -- kanske inpirerad av det Kalla kriget? Gjorde ett outplånligt intryck på mig som barn. 
 
- Alfred Bester: TIGERMANNEN (engelsk titel: THE STARS MY DESTINATION).
Jag älskar boken mera för hur snyggt skriven den är, och för de färgstarka karaktärerna, än för den ganska omöjliga handlingen. Ett stilexempel på hur även en rätt fånig idé (ett samhälle där alla kan teleportera med tankens kraft) funkar om författaren har makt att göra det bästa av den.
 
- Philip K. Dick: EYE IN THE SKY 
Jag gillar många av Dicks böcker, men den här är den mest underhållande. En grupp människor kastas in i varandras "verklighetsbilder", som är väldigt olika. Både komisk och skrämmande.
 
- Philip K. Dick: MARSIANSK MARDRÖM (THE THREE STIGMATA OF PALMER ELDRITCH)
Kanske Dicks mest skrämmande roman, om en ondskefull person (kanske satanisk?) som invaderar verkligheten och tar över den. Svårt att förklara varför  en så obehaglig bok är så fängslande. (Påminner om hur Donald Trump har invaderat vår tillvaro, kanske?)

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2019-01-07 18:55:05

Liftarens guide till galaxen har jag läst och tyckte mycket om :) Tove Jansson har jag läst en del av men vill läsa mer!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela