epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Konstiga huset

Publicerad 2018-10-30 19:53:19 i Allmänt, Bokrecension,

Bookmark förlag har gett ut en jubileumsutgåva av Agatha Christies Konstiga huset. Boken gavs ut första gången 1949 och väckte en en debatt pga upplösningen av berättelsen.  Detta var författarinnans egen favorit bland sina romaner. Jag läste de flesta av Christies böcker när jag var ung, men inte den här och jag är glad att jag nu har gjort det.
 
Det var en konstig man som gick på en konstig väg.
Han fann en konstig slant på en konstig åkerteg.
Han köpte sig en konstig katt som tog en konstig mus.
Sedan bodde de tillsammans i ett konstigt hus.
 
 
Tre Gavlar heter ett hus i ett av Londons finare områden. Det ägs av familjen Leonides och den karismatiske Aristide Leonides styr familjen med stark hand. Tre generationer bor under samma tak och allt verkar hur bra som helst, tills Aristides hittas död och dessutom förgiftad! Någon i familjen är alltså mördare, men vem? Är det hans 50 år yngre änka eller den tafflige äldsta sonen? Eller varför inte hans sondotter Sophia. Frågorna är många och får inte sin upplösning förrän på de sista sidorna. Detta är ingen Miss Marple eller Hercule Poirot, men den känns och smakar som en äkta Christie-bok!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela