epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Moby Dick

Publicerad 2018-12-16 16:01:55 i Allmänt, Bokrecension,

Så har jag läst ännu en klassiker, Herman Melvilles Moby Dick. Det handlar om en man som vill att vi kallar honom för Ismael. Han bestämmer sig för att ta hyra på en valfångstbåt. På sin resa till hamnen där han ska mönstra på lär Ismael känna en annan man, en kannibal, och en oväntad vänskap uppstår. Tillsammans tar de hyra på fartyget Pequod och dess mystiska kapten Ahab (som ingen ännu sett). Så småningom visar det sig att Ahab inte är ute på vilken valfångstresa som helst, utan efter en särskild val som kallas för Moby Dick. Det var denne som tog kapten Ahabs ben och Ahab är nu ute efter hämnd.
 
 
Romanen handlar om denna jakt på Moby Dick, över de sju världshaven, men dessutom är det insprängt väldigt mycket fakta om valar, valfångst, valfångstens historia och allt möjligt annat som har med valar att göra. Från början tyckte jag boken var väldigt bra, den är väldigt annorlunda i språk och uppbyggnad, men sedan började jag tröttna på alla dessa fakta, som jag inte ser vad det ska tillföra berättelsen för något. 
 
Det bästa med boken var en prästs predikan om Jona i valfiskens buk. På ett kraftfull och talande språk var det en sann andlig upplevelse för mig.
 
Sammanfattningsvis var första hälften mycket bättre än andra hälften. Sedan kommer slutet mycket abrupt.

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2018-12-16 18:44:57

Jag gillade den även om jag också tyckte att valfaktan blev lite väl mycket till slut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela