epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Jag förlorade mig i Andarnas labyrint

Publicerad 2018-08-30 08:11:06 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Carlos Ruiz Zafon slog igenom stort med sin bok Vindens skugga och som är den första i en serie om fyra böcker, varav den sista heter Andarnas labyrint och som jag läste ut i natt. Klockan är snart 8 på morgonen och jag måste skriva detta, för annars kommer boken att snurra runt i mitt huvud och hålla mig vaken. Ni får hålla till godo med stavfel och liknande för jag har inte ork att vry mig om sådant nu, jag är trött och jag skrivet på min Ipad så det blir nog många feltryckningar.
 
För er som inte känner till dessa fyra böcker så handlar de om personer som har eller får en anknytning till De bortglömda böckernas gravkammare. I centrum står familjen Sempere som har drivit bokhandeln Sempere och söner i Barcelona i flera generationer under Francos regim. I första boken möter vi Daniel Sempere som är sonson till grundaren. I de andra böckerna får vi följa personer som har med varandra att göra, som korstar varandra livsvägar. Det blir många trådar som hänger ihop. Dessa trådar knyts ihop i den sista boken i serien och jag måste bara säga så här: Vindens skugga äe en av de bästa böcker jag läst, det är språket, språket, språket! De andra är också bra, men nu har Zafon överträffat sig själv. Första boken var bra, ovanligt skriven, men som ett vin som lagras så har Zafons litterära mognad skapat ett mästerverk. I stil, i person- och miljöbeskrvningar, i intrigbyggande; allt smakar bättre! 
 
I boken knyts trådarna ihop och vi får en inblick i politiska ränksmiderier, djupt hat, människohandel, men också kärlek, mod, hopp, också godhet och lycka tillsammans med sorg och saknad.I denna bok är det Daniels son, som står i centrum, men det vet man inte förrän mer i slutet. Alla andra härliga och några ohärliga figurer dyker upp och man har ingen aning vem skurken är. 
 
 
 
 
Ni får läsa baksidestexten, för nu faller mina ögon ihop! Förstora bilden om ni inte ser att läsa. 
 
Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela