epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Mitt hjärtas oro

Publicerad 2017-10-18 13:37:03 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
När journalister skriver böcker blir inte alltid resultatet så lyckat, men Malou von Sivers bok Mitt hjärtas oro (Norstedts, 2017) är som tur är ett undantag.
 
Axel är välbärgad och framgångsrik, gift med Edith och har två pojkar. De bor i en fin villa i Äppelviken. Men en mörk hemlighet som Axel bär på, förmörkar hans liv och förpestar tillvaron för hans familj. Sara är ung och vacker. Hennes mamma är författare och hennes pappa är professor i litteratur. I Uppsala vet alla vem familjen Stenström är. Sara får kulturen och litteraturen med modersmjölken så att säga. Man får följa deras pararella liv -  och en dag möts Axel och Sara. Ögonblicklig och ömsesidig attraktion uppstår - och ingenting blir sig mera likt. Handlingen påminner starkt om Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken, vilket nog inte är en tillfällighet, då det är en av Saras (Malous?) och så småningom även Axels favoritböcker.
 
Jag älskar diskussionen om litteratur, om vissa böcker! för mig är sådant grädde på moset i en redan bra bok. von Sivers språk är enkelt men träffande, vilket gör att hon kan diskutera djupa saker med en sällsynt klarhet. Hon lyckas också med person- och miljöbeskrivningarna. Jag läste en recension av den här boken i en av de stora drakarna och recesenten menade att romanen var en bättre sorts kioskroman, vilket jag tycker är missvisande och helt fel! Bättre än så är den faktiskt! Visst finns det vissa vändningar i berättelsen som kan diskuteras, men i övrigt är von Sivers debutroman mycket bra och står sig stark i konkurrensen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela