epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En läsares vardag

Publicerad 2023-01-18 11:51:51 i Allmänt,

Hur ser din läsande vardag ut? Letar du aktivt efter boktips eller "råkar" du bara snubbla över nån viss bok? Varifrån får du boktips? Vad är det som bestämmer vad du läser? 
 
Min vardag består i stort sett bara av läsande eftersom jag är sjukpensionär pga whiplashskada och där igenom inte klarar av att göra så mycket annat - och när jag har som mest ont klarar jag inte ens av att läsa. Således är min läsande vardag och min vardag ett och samma.
 
 
 
ibland kan jag kolla topplistor men det är sällan jag hittar något läsbart där. Jag tittar däremot regelbundet på Adlibris och gör den elektroniska varianten av fönstershopping. Instagram är en stor förmedlare av boktips för mig.
 
En boks omslag i kombination av baksidestexten avgör oftast vad jag läser, fast det senare är mest avgörande. Man ska inte döma en bok efter omslaget men faktum är att det har betydelse, om inte annat så fångar det ens uppmärksamhet och då läser man baksidestexten. 
 
Läsningens status är inte så hög bland dagens ungdomar, utan det är den äldre generationen som mer ser läsningen som något viktigt och i vissa fall även nödvändigt. Sociala medier är i dag av stor betydelse för de unga och läsningen är inget som prioriteras.
 
Varför ska man läsa? vad gör det för nytta? Det finns ett otal exempel på varför man bör läsa och vad som är läsnngens effekter, men jag menar att man inte ska behöva rättfärdiggöra läsning. Man kan och bör läsa för läsandets egen skull.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela