epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Verkligheten

Publicerad 2022-05-17 19:59:16 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

John Ajvide Lindqvist är en av vårt lands mest välrenommerade författare. Jag har läst hans senaste bok, Verkligheten, som handlar om vårt moderna samhälle och behovet av att synas i soiala medier. Familjen Hallberg är med i realitysåpan Hemma med Hallbergs, som är mycket populär. Tv-teamet följer varje steg de tar och allting som händer måste tas i beaktande om det blir "bra" tv eller inte. Sociala mediers betydelse i dagens samhälle belyses verkligen på ett autentiskt sätt och man undrar vad vi egentligen håller på med. I boken börjar även berättarjaget - mamma Heidi - att ifrågasätta menigen med såpan och börjar få svårt att skilja på vad som är verkligt och inte. 
 
 
 
Romanen är en mörk humoristisk berättelse om vår samtid och vad det gör med människor som hela tiden har blickarna på sig, som hela tiden står i rampljuset. Vad blir då verkligt; det som syns, det som borde synas eller det som inte syns? Vad gör det med en människa om hon ser sig själv mer som ett koncept än som en person?
 
Lindqvist visar än en gång sin förmåga att skriva fängslande och insiktsfullt och han befäster sin position som en av landets bästa författare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela