epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Imperiernas fall

Publicerad 2022-05-12 01:04:32 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Dick Harrison är en känd historieprofessor, som har skrivit rätt många böcker som har omfamnats av läsare utanför hans gebit. Jag har läst hans senaste bok, Imperiernas fall
 
Många stormakter har genom hela mänsklighetens historia tillskansat sig makt. En del har varat några tiotal år, medan andra imperier har sträckt sig över många sekler. Harrison redogör för olika imperiers uppgång och fall och i del VII, Läxor av det förflutna, så redogör han vad alla dessa imperier har haft gemensamt, varför de har fallit. 
 
 
 
Det enda imperium som vi har nu. är USA, även om Ryssland oh Kina inte är långt efter. Hur länge skall den amerikanska imperialismen vara? Kommer Ryssland att få mer makt? Vad är makt egentligen? Författaren visar på vad som kan göra ett imperium livskraftigt och menar att USA makt är av ett något annat slag än tidigare. Amerikanska seder och bruk och helgdagar, firas nu inte bara av amerikanerna själva. Sedan har ju USA en global politisk och ekonomisk maktstruktur.
 
Jag tyckte den här boken var lättläst, det kändes inte alls som en torr gammal histroiebok. Jag hoppas verkligen att Imperiernas fall kommer att stå på litteraturlistan till B-kursen i historia, om den nu inte redan gör det. Harrison skriver ledigt och enkelt om stora skeenden
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela