epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vinterdöda ting

Publicerad 2022-06-21 21:40:45 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Peter Erik Du Rietz har skapat ett eget gotiskt univerium med sina berättelser. Jag har läst hans bok Vinterdöda ting som handlar om vriker. Vriker är från sanskrit och betydert ursprungligen varg eller varghona. Boken handlar om Carl Cronhammer, som är mycket gammal eftersom vriker inte åldras lika snabbt som människor, och hur hans vardagliga liv helt plötsligt vänds upp och ner, när han upptäcker en annan vrik i "sin" stad Göteborg. Carl var just på väg att byta identitet - att aldrig åldras gör ju att man måste spela sin egen son, sonson eller annan nära släkting. Carl försöker med alla medel att göra sig av med inkräktaren och tror sig ha lyckats - men så dyker kvinnan ifråga upp på samma tåg som Carl, på väg till Ryssland. Resan som var tänkt både som nöje, affärsresa och identitetsbyte, blir något helt annat, som hotar Carls hela existens. 
 
 
Jag bara älskar den här boken! Det jag tycker gör den så annorlunda från andra böcker, är dess existensiella resonemang, som fördjupar berättelsen. Det är ingen vanlig vampyrberättelse, det finns en grundton som vibrerar och som talar till ens inre. 
 
Ja, vampyr - Du Rietz har som sagt skapat en egen värld; hans vampyrer är snarare en blandning av vampyr, varulv, varg och zombie - samtidigt som det är mer än summan av alla dessa. 
 
Jag ser fram emot att läsa fler böcker av denna författare!
 
 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2022-06-22 21:27:39

Tyckte också den var riktigt bra!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela