epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Råttkungen

Publicerad 2022-12-22 10:36:08 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har tidigare tidigare recenserat en bok av Pascal Engman ( läs den recensionen här). Det var den senaste i hans Vanessa Frank-serie. Nu har jag läst del 2 - ja, jag vet, konstig ordning, men jag upptäckte denna författare i och med hans senaste bok, så jag ville fortsätta läsa hans böcker i samma serie. Ja, ni läste rätt: jag ville fortsätta läsa en spänningserie! Det finns 2 författare i Sverige som skriver väldigt bra spänningsromaner, den ena är Sofie Sarenbrant. Den andra är Pascal Engman. Förlaget som ger ut bågge dessa författare är Bookmark förlag. 
 
 
 
Råttkungen handlar om att två unga kinnor hittas brutalt mördade och Vanessa Frank blir den som utreder bägge morden. Det som kännetecknar Engman är hans fenomenala förmåga att på ett mycket trovärdigt sätt spegla skeenden i samhället. Denna gång handlar det om incels, dvs män som lever i ofrivilligt celibat. Deras hat riktas mot kvinnor - alla kvinnor - som de menar har förstört deras liv, hatet riktas mot andra män som de menar spelar dessa kvinnor i händerna eller som hatas för att de är de alfahannar som incels inte är. Rörelsen är global och större än man kan tro. Hatet är inte logiskt, det är mer ett letande av en syndabock, att hitta skulden utanför dessa ensamma män. Det är samhällets fel, kvinnornas fel, andra mäns fel, etc. En del incels går från ord till handling i sin kamp för att söka upprättelse.
 
Allt detta skildrar Engman på ett lysande sätt. Man blir verkligen fångad av handlingen och det är svårt, för att inte säga omöjligt, att släppa ifrån sig boken. Jag läste ut den snabbt, för jag läste när jag kunde: när jag väntade på bussen, när jag satt på bussen, när jag lagade mat, när jag inte sov eller åt. Det är detta som den här boken gör med dig, den tvingar dig att läsa den överallt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela