epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Virusvarning

Publicerad 2022-04-07 14:06:17 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Henrik Ennart och Gunilla von Hall har skrivit Virusvarning, en bok om högrisklabb, fladdermöss, experiment och bioterrorism. Världen håller just nu på att återhämta sig efter en av de värsta pandemierna i modern tid. I början på 2020 stängdes världen ner, land efter land, i ett fåfängt försök att hindra sars 2-viruset från att spridas. 
 
 
 
I sin bok synliggör författarna en för de flesta okänd värld. Vi får titta närmare på olika teorier om virusets ursprung, om hur bristfälliga rutiner riskerar att starta nya pandemier och att mycket handlar om ett politiskt maktspel.
 
I början ansågs det som en konspirationsteori att sars 2-viruset skulle ha sitt upphov i ett labb, men nu är experterna eniga om att det är ett sannolikt scenario.I sin iver att förstå och förhindra virus att spridas så har människan höjt risken för att ett farligt virus släppas lös och spridas, när det experimenterars på högrisklabb runt om kring i världen. 
 
Boken ger en del svar, men fram för allt så visar den att faran är inte över. Hur mycket skall man egentligen få göra i vetenskapens namn? Vilka risker skall man få utsätta människan för?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela