epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vattnets sötma

Publicerad 2022-04-27 19:39:01 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Nathan Harris debutroman Vattnets sötma blev genast en storsäljare och översatt till många språk. Det amerikanska inbördeskriget är slut och miljontals svarta är inte längre slavar. Bröderna Prentiss och Landry går från plantagen de växt upp på och börjar på mot sin framtid, som inte kommer att vara skonsam mot någon av dom. De kommer att få kämpa för sin överlevnad, kämpa mot rasism och fördomar, mot avundsjuka och hat. Paret Walker har just förlorat sin ende son i krigets fasor och kanske är det för att bröderna Prentiss och Landry påminner om sonen, som paret tar sig an dom. Detta väcker ont blod bland deras grannar. Som om det inte vore nog, så kompliceras dynamiken i den lilla staden av två återvändande soldater, då en förbjuden kärlek spirar mellan dom. Mitt i allt detta står alltså paret Walker. 
 
 
 
Språket är magiskt, nästa överjordiskt. Berättelsen är drabbande. Vad är man beredd att göra för kärlekens skull? Vad är mod? Skall man stå upp för sina värderingar till vilket pris som helst? Harris har verkligen skrivit en aktuell historisk roman som inte lämnar någon oberörd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela